De Pasen is net achter de rug. Een weekend waarin wel “gewoon” competitie gedraaid werd. En afgelopen weekend werd door de meeste ploegen wedstrijd 2 afgerond. De volgende pot korfbal kunnen we dan pas over bijna een maand tegelmoet zien. De voorjaars competitie wordt elk jaar weer afgewerkt in meerdere blokken. Maar goed, zoals vorige week vermeld, de voorjaars competitie kent ook een hoog feest gehalte.
Veel lees plezier.
ALO 4
Wat was de stand nu echt
Team bijna compleet Tim (van Koert) afwezig. Nienke H. als vanouds weer van de partij. Omdat uw reporter ook weer een kwartiertje mee zou doen, moest de stand even door de anderen genoteerd worden. Het eerste wat genoteerd staat is: 11 april, Avanti uit het prachtige Pijnacker
De vakken: Sarissa, Erica, Tim Z., Sven (en Richard) en Jaydee, Nienke, Marcel (kwartiertje porberen), Ben (en Martijn) Maira op de bank, houd de eerste 15 minuten de stand bij, Jaydee de rest
Nu uw reporter weer. Avanti heeft veel velden. Dus raden waar we spelen. Zal wel niet op het hoofdveld zijn. En inderdaad, een vel gevonden goed uit het zicht. Weer met goede moed het veld in. Helaas is de moed snel naar de schoenen gezakt, Avanti weet de 1-0 te maken. Gelukkig voor korte duur wat de moed is gelijk weer bij een gepakt. Marcel geeft Ben een paas, die daardoor een korte kans weet te benutten (1-1). Helaas weet Avanti gelijk te antwoorden en dat zullen ze nog vele malen doen helaas. Als snel is het 2-1. Maar ook schoten van Sarissa kunnen doel raken. Het schot van haar zet de 2-2 op het scorebord. We gaan om en om verder. Avanti een, Ben met een schot een, en dan Avanti een. Inmiddels is het 4-3. Dan houdt Avanti zich niet meer aan deze afspraak en scoort nogmaals (5-3). Gelukkig antwoord Nienke met een prachtige doorloop waardoor het 5-4 wordt. Dus nu zou Avanti weer aan de beurt zijn en dan weer ALO. En dat klopt ook. Het schot van Sarissa zorgt voor de 6-5. Helaas vindt Avanti het nodig om de afspraak nu definitief niet aan te houden. Zodat ze met 10-5 de rust in gaan.
De tweede helft is minder spectaculair, maar wel volgens afspraak. Om en om scoren. 11-5, 11-6 schot Ben, 12-6, 12-7 Richard schot, Avanti 13-7, Ben schot 13-8 en 14-8.
Een quote van Marcel op de bank “Jij moet een nieuw geloof, Geloof in jezelf”.
Volgens onze stand op het mooie papier is het 14-8. Echter in de app 15-8. We zullen nooit weten wat het echt was. Er is weer keihard gewerkt, Helaas nog niet met resultaat. De komende weken hoeven we niets te vrezen, dan zijn we vrij. En na deze korte pauze, staan we sterker om onze eerste punten binnen te halen
Nienke bedankt voor het invalllen, Maira en Jaydee, dank voor het bijhouden van stand en quotes.
Uw reporter te plaatsen
ALO J11
Vandaag wedstrijd twee uit de nieuwe competitie. Met Wim in Frankrijk, was Kayo weer de coach. Gezien het resultaat van vorige week, gaan we deze topcoach natuurlijk niet laten gaan! Zelf was ik gelukkig ook weer van de partij. Wim was er overigens mentaal wel bij, om 9 uur belde hij om ons succes te wensen en ook via de app heeft hij de kinderen succes gewenst.
De vooruitzichten voor het weer waren deze week goed. Tot donderdag was er nog de voorspelling voor een zonnetje en een graad of 14. Ideaal voor een portje korfbal! Helaas hadden de weergoden zich bedacht en was het slechts 10 graden met bewolking en een vrij harde bries. Dat betekent voor het spel dat we geen hele lange ballen moeten gooien, of alleen als we zeker zijn.
Het praatje vooraf was niet al te lang, want door de wind was het best fris. Belangrijkste punten vandaag, geen lange ballen, goed proberen de driehoek te maken en snel naar elkaar overgooien. Eigenlijk de standaard punten waar we de afgelopen tijd ook op hebben getraind en gecoacht.
We begonnen mooi op tijd en wisten de bal goed rond te laten gaan. Ook kregen we veel kansen, maar scoren lukte helaas nog niet. Het verdedigende spel zat ook goed in elkaar, we wisten het spel van tegenstander goed te storen. Toch was het Die Haghe die het eerste doelpunt wist te maken. Aan slechts een drietal kansen hadden zij genoeg. De scheidsrechter wilde de bal nog afkeuren omdat hij verdedigd was 😊. Ze was even vergeten dat in onze leeftijdscategorie verdedigd niet telt. Sommige regels blijven wennen.
Voor ons dus zaak om er een schepje bovenop te doen. Ons spel was eigenlijk gewoon best goed en verzorgd. Mooie strakke passes werden afgewisseld met af en toe een hoge bal. De wind bleek gelukkig minder sterk dan eerst gedacht en dus leverde de boog ballen alleen een probleem op omdat de tegenstander hier goed naar keek en op de juiste plaatsen liep.
Het spel golfde op en neer, maar de kansen waren vooral aan onze kant te vinden. Dit resulteerde al snel in een superspeler voor Die Haghe. We moesten er even aan wennen, maar al snel wisten we weer hoe we met de extra tegenstander om moesten gaan. We gingen vrolijk verder met scoren en goed verdedigen.
Vandaag wisten we 11 keer te scoren en lieten we slechts 2 doelpunten door (waarvan 1 verdedigd). Gezien de uitslag dus een makkelijke wedstrijd, maar eerlijk gezegd voelde het niet zo. Er werd echter gewoon goed gespeeld door ALO J11, wat de uitslag dus ook verklaard! De coaches hebben vandaag dan ook niet heel veel hoeven te doen. We konden daarom ook eens goed naar de acties en de resultaten kijken. Met als gevolg een lijstje met de mooiste doelpunten van vandaag:
- Een zeer strakke verre pass, perfect in handen en dus een doelpunt
- Een afgevangen bal die snel tot doelpunt werd omgezet
- Een donut, wachten tot de tegenstander meedraait en na het schot alsnog scoren.
Moraal van dit lijstje, afvangen en vrijlopen loont. En de assist is bij onze sport heel belangrijk! Dat wordt vaak onderschat, maar zonder goede passing, is scoren een stuk lastiger.
David
ALO J12
Op een frisse zaterdagochtend vertrok J12 richting ODO in Maasland. De wegen waren nog heerlijk leeg en met de lente van afgelopen week nog in het achterhoofd, viel de temperatuur toch een klein beetje tegen. Maar goed, echte korfballers laten zich daar natuurlijk niet door tegenhouden. Iedereen stond keurig op tijd op de parkeerplaats en vol goede moed betraden we als team het veld van de tegenstander.
Tijdens het warm gooien sloeg de eerste lichte paniek al toe bij de ouders langs de lijn: bij ODO leek namelijk álles erin te gaan. Maar ook ALO was er klaar voor en de wedstrijd kon beginnen.
ODO opende al snel de score, maar gelukkig werd Ize daar meteen wakker van: 1-1! Helaas bleek de tegenstander een paar flinke spelers in huis te hebben, waaronder een bijzonder lang jongetje dat de bal met opvallend gemak in de korf wist te krijgen. ALO leek daar even van onder de indruk en voor we het wisten stond er een 6-1 stand op het bord aan het einde van het eerste kwart. Even slikken.
In het tweede kwart kwam superspeler Julius het veld in. Tijdens een tactisch momentje langs de lijn werd de focus duidelijk: verdedigen! En hoe. Ize (niet de grootste van het team, maar wel dapper) nam het lange jongetje voor haar rekening met de woorden: “Doe mij dat lange jongetje maar”. Bij ALO gingen alle armen omhoog, er werd gelopen voor elke meter en… ODO kwam er simpelweg niet meer doorheen. Resultaat: een kwart lang géén doelpunten tegen. Dat is nog eens teamwork!
Na de rust verscheen er echter nóg een lang jongetje bij ODO in het veld. Je zag de moed heel even in de schoenen zakken bij ALO en de tegenstander maakte daar dankbaar gebruik van. Toch waren er mooie momenten: Fenna en Werner lieten goed samenspel zien en gooide de bal naar Ize waardoor zij in deze lastige fase toch nog twee keer wist te scoren.
Bij een stand van 10-3 leek de energie even helemaal op. Er werd wat meer gekeken dan gelopen… tijd voor actie! De ouders kregen opdracht van de coaches om naar de kantine te sprinten en namen het heft in eigen handen. Even later, tussen het derde en vierde kwart, ging er een flinke lading gummy bears naar binnen bij ALO. En geloof het of niet: dat werkte.
Met een verse suikerboost in de benen kreeg Julius de bal en gooide hem strak naar voren. Kato stond precies goed bij de paal en scoorde! Dat smaakte blijkbaar naar meer, want niet veel later volgden er nog twee prachtige doelpunten van zijn hand.
Uiteindelijk eindigde de wedstrijd in 14-6 voor ODO, maar wat heeft J12 geknokt! Van een lastig eerste kwart naar een ijzersterk verdedigend blok en een energieke eindsprint. De inzet was er tot de laatste minuut.
Conclusie van de dag: karakter getoond, mooie doelpunten gemaakt én een belangrijke les geleerd… altijd een paar gummy bears achter de hand!

